21-10-2009

Adams Venture The Search for the Lost Garden

Adam's Venture Episode I: The search for the lost garden, komt van het Nederlandse gamebedrijf Vertigo Games. De jonge avonturier Adam Venture stuit op de dagboeken van Charles L'Heureux, een ridder welke onder koning Richard the Lionheart heeft gediend. Hierin staat dat hij een geheim perkament in handen heeft gekregen en waar hij deze heeft verstopt. Adam gaat op zoek naar het perkament. Alles wijst erop dat dit de kaart is welke de locatie van de tuinen van Eden zal onthullen, de plaats waar volgens de christelijke levensvisie de mensheid is ontstaan. Al snel komt hij er achter dat deze tuinen bij vier rivieren moet zijn:  Pishon, Gihon, Tigris, Eufraat: Deze namen zijn ook te vinden in het Genesis gedeelte uit de Bijbel.

Na zijn enorme vondst lukt het Adam om bij een gigantisch bedrijf, Clairvaux Inc., een geldbedrag lost te krijgen om zijn expeditie naar de tuinen te financieren. Adam Venture wordt op zijn queeste bijgestaan door de professor Jacques Saint Omair, zijn vriendin Evelyn en hun trouwe hond. Op de reis zullen ze 'Bijbelse mysterie, intriges en gevaar' tegenkomen. De poort naar Eden was snel gevonden, echter waren de benodigde puzzelstukken niet aanwezig om de poort te open. Adam gaat dan ook op zoek naar de missende puzzelstukken en tijdens zijn zoektocht valt hij in een gat en komt hij in een gebied terecht met veel gevaarlijke puzzels. Om terug te komen bij de professor en Evelyn moeten alle puzzels succesvol volbracht worden. Er zijn puzzels dat je een tekst uit de Bijbel in de juiste volgorde moet zetten. Tijdens deze reis zal je ook de missende puzzelstukken vinden, om zodoende later de poort  van de Garden of Eden te openen. Volgens het perkament ligt de Garden of Eden helemaal vol met goud. The Search for the Lost Garden is het eerste deel in een episodische reeks.

Mei 2011: Oplossing episode 2: Solomon's Secret van Marjo

Maart 2012: Oplossing episode 3.Revelations van Marjo

Je bestuurt Adam met de pijltjestoetsen. In het spel zijn op vaste plekken 'checkpoints' waar het spel opgeslagen wordt.

Bij de poort van Eden

Loop naar Evelyn. Ze had aan Adam gevraagd om de vracht uit het vliegtuig te laden, maar hij heeft alleen zijn pet en fakkel meegebracht. De kisten met voedsel is hij vergeten. Het vliegtuig is snel weer vertrokken, omdat er een zandstorm opkomst is. De piloot had beloofd om zo spoedig mogelijk terug te komen. Adam krijgt een walkie-talkie en moet naar de professor gaan, want die heeft zijn hulp nodig. Onderzoek alles. De poort naar de verloren tuinen van Eden is gesloten. Op de grond is een cirkel met symbolen. De hond ligt hier ook. Ga linksachter in het scherm naar de berghelling trap en ga omhoog naar de professor. Praat met de professor.  Rotsblokken blokkeren de tunnelingang. Adam moet explosieven vinden, om ze op te blazen. Ga terug naar het kamp.

Ga niet de brug over naar Evelyn, maar blijf aan deze kant van de brug. Hier vind je in de kisten dynamietstaven, die je meeneemt. Ga terug naar de rotsblok. Leg het dynamiet op de rotsblok. Adam brengt zich automatisch in veiligheid. Ga dan naar de tunnelingang en ga naar binnen. Ga naar het einde van de tunnel. Adam valt bijna. Evelyn meldt dat hij voorzichtig moet zijn - CHECKPOINT 1.

Nu moet je langs de swingende bijlen. Ga voorzichtig naar voren. Ga niet te dicht bij de bijl staan. Druk dan op de Shift-toets, en ren op het juiste moment voorbij de eerste bijl. Hetzelfde doe je met de tweede bijl. Als je ze voorbij bent, is Adam in de volgende grot.

De zoektocht begint
Ga rechts in de hoek. Open de kist. Adam vindt het eerste geheim - 1/10.  Ga links verder. Hier ligt een lage steen op het pad. Gebruik de spatiebalk om op de steen te springen, zodat je verder kan lopen. Je komt in een lange tunnel. Kruip verder, door de CTRL-toets in te drukken, om gehurkt verder te gaan. Druk weer op CTRL om rechtop te lopen. Ga in de volgende grot naar links - CHECKEPOINT 2.

Loop naar de rotswand. Spring (spatiebalk) boven naar de richel en als je aan de richel hangt ga je rechts de kloof over. Stop niet, want er breekt een steen van de richel. Aan de overkant, druk je op de CTRL-toets, om jezelf te laten vallen op de vaste grond. Evelyn belt Adam. Adam hoort een raar geluid, maar kan het niet ontcijferen. Hij zal zich melden, zodra hij iets gevonden heeft.

Ga achter in het scherm naar de grote krat. Druk op Enter en trek de krat zo ver uit de niche, zodat je door de lage rotsopening achter de krat kan kruipen. In de andere grote ga je naar rechts en druk op de schakelaar in de muur. Dit opent de poort in de grot ervoor. Kruip dus terug door de lage tunnel en kruip dan links door de nieuwe opening. Eenmaal aan de andere kant, ga je naar links. Ga aan de richel hangen en trek je op de richel. Loop naar rechts en druk op een de schakelaar. Dit activeert een lift in de andere grot. Klim naar beneden. Ga achter het vallende water de tunnel in. Open de kist en je hebt geheim 2/10 gevonden. Kruip terug door beide lage tunnels naar de grot met de andere schakelaar. In deze grot, zie je twee geheimen, maar ze zijn niet bereikbaar. Ga op het platform in het midden staan, waar eerst een grote gat was. Je daalt automatisch met de lift, dieper de grotten in. De professor heeft iets te melden. De grotten werden aangelegd, zodat de mensen Eden niet konden bereiken. Ga achter de lift naar de volgende tunnel. Met je fakkel verbrand je de planten en ga verder.

Geloof, Hoop, Liefde
Adam probeert Evelyn te bereiken. De storingen zijn sterk toegenomen, en schijnen van deze grot te komen. Ga naar de grot.

We horen een sissend geluid. Adam moet zo snel mogelijk deze grot verlaten. CHECKPOINT 3

Ga naar de zuil. In deze zuil moet je de bijbel tekst in de juiste volgorde zetten.

Gebruik de pijltjestoetsen om een van de drie schijven te selecteren. Met de Enter-toets kan je ze draaien.

• So these three things  remain

• Faith, Hope and Love

• But the greatest of  these is lov

Selecteer dan bovenop de zuil 'check' en klik op Enter. Zodra de juiste oplossing geaccepteerd wordt, moet je de juiste doorgang kiezen. De juiste keuze is  'liefde'. In de andere twee doorgangen zal je sterven. Zodra Adam de 'Love' grot betreedt, sluit de deur achter hem.

Loop iets naar voren en spring links in de nis. Open de kist - geheim 3/10. Ga terug naar beneden en naar de kleine zuil aan de linkerkant. In deze zuil vind je puzzelstukje 1 - 1/7. Adam meldt het aan Evelyn. Adam moet 6 andere puzzelstukjes vinden die nodig zijn om de poort van Eden te openen. Ga rechts van de zuil de tunnelgang door - CHECKPOINT 4. Op het einde druk je op de schakelaar , om de poort aan de rechterzijde te openen. Ga naar binnen. Ga de brug over.

Een sprong van vertrouwen

Je komt op een rond platform met een soort lichttoorts houder/fakkelhouder. Mocht je fakkel uitgaan dan kan je de fakkel weer aansteken aan het vuur van de lichttoorts. Het middelste pad is afgesloten met een poort. Je hebt een sleutel nodig voor het hangslot. Ga links door de waterval. Hierdoor gaat je fakkel uit.  Ga achter naar de zuil. Zet de tekst weer in de juiste volgorde:

• Everything can distract you

• Look beyond the material world

• Take the leap of faith

Beide watervallen zijn uitgeschakeld. Steek je fakkel weer aan. Ga nu over de rechtse brug. Gebruik je brandende fakkel op de gedoofde lichttoorts. Een stenendeur schuift omhoog. Ga verder. Pak op het einde de sleutel. Loop terug. Open de poort van de middelste doorgang. De poort valt op de grond. Je komt voor een waterval. Daal links van Adam via de rots naar beneden. Je kan zo ook weer terug klimmen, om je fakkel aan te steken. Ga helemaal naar beneden en rechts van het vallende water in de tunnel.  Op de splitsing met de rode tekening op de rots ga je links. Open de kist - geheim 4/10. Ga de grot uit en klim terug naar boven. Ga op de omgevallen poort staan. Neem een aanloop richting waterval en spring op het einde naar de overkant achter de waterval in de verborgen grot.

Loop verder. Adam wordt weer door de zwarte rookwolk gevolgd en meldt het aan Evelyn. Aan het einde van de brug is een zuil met het tweede puzzelstukje - 2/7.  Spring rechts naar de steenblokken en ga naar de overkant. Ga verder door de blauwe mist. Ga links en klim op de ladder - CHECKPOINT 5.

Je ziet de zwarte rookwolk naar rechts vliegen. In deze  grot zijn vele kristallen. Er staan 3 schijnwerpers met een gekleurde lamp: een blauwe, gele en rode. Recht in de muur zie je een oranje kristal. We moeten de lichtstraal van de rode en gele schijnwerper op de oranje kristal afstellen, maar er is geen stroom. Ga achter naar de zuil. Spring naar beneden. Pak de groene kristal. Kruip door de lage tunnel, spring in het gat en je valt op de houtenbrug terug in de kristalgrot. Klim op de ladder en steek je fakkel weer aan. Zet de tekst in de zuil op de juiste volgorde:

• I am the Light. Who follows me
  • will never walk in darkness
  • but will have the light of life

Selecteer de 'check' knop op de zuil. Als je de tekst goed gezet hebt opent het hek aan de linkerzijde.

Achter het hek staat een gedoofde  lichttoorts. Steek het aan met je brandende fakkel. De lampen worden geactiveerd. In het midden van de grot staat een soort prisma mechanisme. Rechts is een gesloten poort en daarnaast een oranje kristal. Draai aan de rode en gele schijnwerpers. De lichtstralen gaan naar de oranje kristal. Plaats de groene kristal in het prisma mechanisme. De poort wordt geopend. Ga door de poort. Ga over de brug en ga links. Pak het derde puzzelstukje - 3/7 van de zuil. Een stenen brug schuift over de afgrond. Ga de brug over en daal de ladder af.

Beneden ga je naar links tot het einde. Hier kan je aan de rechterkant onder een rotsspleet door kruipen (druk op enter). Kruip door de lage tunnel. Open de kist en krijg het vijfde geheim -5 /10. Kruip terug, loop naar de ladder en ga verder naar rechts. Daal de ladder af. Zie rechts een gesloten poort. Ga naar links. Verlicht de lichttoorts met je fakkel en ren rechts naar de nu geopende poort en ga er door, voordat de poort weer sluit. Volg de tunnel - CHECKPOINT 6.

Houd vast aan je geloof
Ga naar rechts. Zie rechts een witte steen. Spring bij de witte steen naar beneden. Ga rechts. Volg het pad en klim op het einde op de ladder. Bovenaan de ladder, spring je naar de overkant. Trek je omhoog. Loop naar rechts. Spring boven naar de stalen kabel. Hangend aan de kabel volg je de kabel tot het einde. Laat daar de kabel los en ga iets naar links. Spring naar de tweede kabel. Volg de kabel en laat op het einde weer los -  CHECKPOINT 7.

Klim op de hogere midden rots en spring naar de derde kabel. Zorg dat je niet valt. Hangend aan de kabel ga je naar de overkant. Achter je zie je een witte steen. Spring naar de richel van de witte steen en trek je omhoog. Klim verder omhoog. Zet de tekst weer in de juiste volgorde in de zuil en 'check' de tekst.

• Faith comes by hearing
  • And hearing by
  • the word of God

De poort in de rotswand opent en pijlers stijgen omhoog.  Ga eerst naar rechts. Spring naar de overkant. Open de kist. Je vindt het zesde geheim - 6/10. Ga terug. Ga nu over de pijlers en ga door de uitgang - CHECKPOINT 8. Loop op het einde door het vallende water. De fakkel gaat weer uit. Loop over de smalle stenen brug. Kijkuit dat je niet in de diepte valt, want het is donker. Er vliegen enkele vuurvliegjes, waardoor je iets kan zien. Aan het einde spring je naar de overkant. Pak het zevende puzzelstukje - 7/10 uit de zuil. Ga door de geopende poort. De grond begint te trillen. Adam belt Evelyn -CHECKPOINT 9.

De leeuw en de slang
Ga naar links. Je komt bij een gesloten stenen deur met een rode slangensymbool.  Als je iets terug loopt zie je aan de linkerzijde een leeuwenkop op de muur. Spring beneden in de waterpoel. Ga naar rechts en kruip onder de rotsspleet. Open de kist in de andere grot en je vindt het zevende geheim - 7/10. Kruip terug naar de waterpoel. Ga naar de zuil en zet de tekst weer in de juiste volgorde.

• See the lion of Judah
  • has triumphed. He is able to open
  • the scroll and its seven seals

De lichttoorts houder in het midden wordt nu ontstoken. Steek je fakkel weer aan. Aan de linkerkant en rechterkant van de zuil staat een lichttoorts. Als je de linker lichttoorts aansteekt, opent de grote ronde stenendeur met het slangensymbool. Adam is niet snel genoeg om er door te kunnen. De deur sluit  voor zijn neus of hij wordt gedood door de stenen deur. Heb je de mededeling van de zuil goed gelezen "Pas op voor de slang"? Steek dus de rechtse lichttoorts aan. Ren dan rechts naar de ladder. Klim op de ladder. Ren naar de geopende deur met de leeuwenkop. Ga op je hurken zitten en kruip in de tunnel. Aan het einde van de tunnel kruipt Adam door een spinnenweb. Ga verder en daal via de ladder naar beneden. CHECKPOINT 10.

Ga naar rechts. Trek of duw de kist naar de voorkant en dan naar rechts voor de smalle rotsopening. Spring op de kist, en kruip dan door de nauwe opening.  Aan de andere kant, steek je rechts je fakkel weer aan. Klim op de ladder. Boven ga je links. Brand de grote spinnenweb weg. Ga stukje vooruit.  Spring boven naar de witte steen aan de rechterkant. Trek jezelf omhoog en ga naar rechts. Spring op het einde bij de witte steen naar beneden. Ga naar links. Hier vind je het vijfde puzzelstukje in de zuil - 5/7. De volgende poort wordt geopend. Ga door de poort en volg het pad. Onderweg zie je planten aan de linkerzijde. Ga links. Ga de waterval onderdoor. Open achter in de grot de kist en je vindt het achtste geheim - 8/10 (het toonde 7/10?). Ga terug door de waterval en links de brede stap af naar beneden. Ga links over de houten brug - CHECKPOINT 11.

Sterke geloofsovertuiging

Luister naar Faith. Ga achter naar de zuil. Zet de tekst in de juiste volgorde:

• The wind blows where it will

• and you hear it's sound

• So it is with all born of the spirit

Ga naar de drie standbeelden. Zie drie gaten in de grond waar wind uitkomt. Hint van de zuil was "Luister naar de wind".

Je moet het juiste standbeeld op het juiste gat plaatsen. Als de wind door het beeld suist, komen er muzieknoten uit het beeld.

• Linksvoor = Engel

• Rechtsvoor = Steenbok

• Midden = Trompetten

Heb je ze op het juiste gat geplaatst, rolt de ronde steen weg voor de doorgang. Ga door de nauwe opening - CHECKPOINT12. In de volgende grot zie je rechts een spinnenweb. Brand het weg en pak het zesde puzzelstukje - 6/7. Een stenen brug schuift over de kloof. Ga de brug over. Aan de andere kant, daal je de ladder af. Volg het pad naar links - CHECKPOINT 13.

Aan het einde van de brug is weer een zuil. Het mist een schijf. Ga verder de tunnel door. Adam loopt door het water. Trek jezelf omhoog aan de witte steen. Spring aan de andere kant weer naar beneden. Ga door de tunnel naar de volgende grot. In het midden staat een werkende lichttoorts houder. De lichttoortsen in de 4 hoeken zijn uit. Je moet ze aansteken. Ze moeten alle 4 tegelijk branden. Zijn alle lichttoortsen aan, opent het hek in het midden. De lichttoortsen blijven niet even lang branden. Linksachter brandt het langst. Dan rechtsvoor, rechtsachter en de kortste linksvoor. Steek ze dus in deze volgorde aan. Is het hek open ga je naar binnen en pak de ontbrekende schijf. Ga terug. Spring naar de witte steen. Trek jezelf omhoog en kruip naar de kist. Open de kist en pak het negende geheim - 9 /10. Ga links van de kist en spring weer naar de andere kant. Ga terug naar de zuil. Zet de tekst in de juiste volgorde:

• Ask and it will be given

• Seek

• and you will find

De houten brug draait. Ga over de gedraaide brug naar een andere tunnel. Adam klimt van een ladder. Beneden probeert Adam, Evelyn te bellen. Hij hoort de stem van de vrouw die hem de hele tijd al wil verleiden om te stoppen - CHECKPOINT 14.

Volg het pad. Ga voorbij de swingende bijl.  Pak het zevende puzzelstukje van de zuil - 7/7. De poort opent.

Ga door de poort. Open de kist en pak het tiende geheim - 10/10. Ga verder over het smalle pad naar het kamp.

Kamp

Evelyn is blij dat je levend terug bent. De professor wil dat je de poort opent. Hij geeft er niets om dat alles dreigt in te storten, en Adam achtervolgd wordt door een zwarte geest. Het bedreigt Adam en Evelyn met zijn geweer - CHECKPOINT 15.

Rondom de cirkel in het midden staan 7 zuiltjes, waarop een tekst te lezen is - de geschiedenis over de schepping.

Lees de tekst op alle zuilen.  Zie het geheel als een klok. Start met de zuil op 12 uur en ga met de wijzers van de klok mee:

1. Dag 1, God schiep het licht

2. Dag 2, God schiep het water

3. Dag 3, God scheidde het water van het land

4. Dag 4, God schiep de zon, maan, planeten en sterren

5. Dag 5, God schiep de vogels en zeedieren

6. Dag 6, God schiep de zoogieren en mensen

7. Dag 7, God bewonderde zijn creatie

Achter deze zuilen zijn twee lichttoorts houders die als schakelaar dienen - links en rechts van de Poort. De rechtse schakelaar draait de buitenste ring van de cirkel, de linkse schakelaar de binnenste ring. Gebruik de rechtse schakelaar. Draai de buitenste ring, zodat de zes symbolen op de desbetreffende dag liggen. Het is het makkelijkst als je je oriënteert op het zonsymbool (op 12 uur). Gebruik dan de linkse schakelaar. Roteer de binnenste ring, zodat de symbolen compleet zijn. Heb je dat gedaan, stijgt het zuiltje in het midden van de cirkel omhoog. Kijk op dat donkere zuiltje.

We moeten de 7 verzamelde puzzelstukjes op de juiste plaats in het zuiltje leggen, die de geschiedenis van de schepping vertegenwoordigen. Je moet je niet op de samengestelde symbolen concentreren, maar op de kleine pictogrammen in de binnenste ring. Start op de 1 uur positie en ga met de wijzers van de klok mee. Druk op Enter. Selecteer het juiste puzzelstukje en plaats die op de zuil.

Na het laatste puzzelstukje in de zuil gelegd is, opent de poort. De professor rent door de poort en wordt onmiddellijk gevolgd door de zwarte rookwolk. Adam en Evelyn ontsnappen aan de instortende muren. Gelukkig is het vliegtuig terug.

Einde deel 1

© Dit document mag niet worden verspreid zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur en de inhoud mag in geen geval worden veranderd.